2011. január 19., szerda

Brassói aprópecsenye

Bevallom, hogy amióta unokatestvérem néha nálunk tölti a hétvégét, elég komoly gondban vagyok, hogy is ismertethetném meg vele a mirelit pizzán, és sült krumplin túl létező alig pár millió különböző gasztronómiai élvezetet. Na jó, a bevezetőben túloztam, mert a fentieken kívül chipset, valamint csokit is fogyaszt, de valahogy eddig még ezen alapanyagok kombinációjából sem jutott eszembe semmi frappáns, ami fogyasztható is lenne egyben. Minden olyan étel is ki van zárva, amiben akármilyen zöldség felismerhető formában részt vesz, illetve, valamiért piros fóbiája is van. Amikor anyukám fasírtjában a fűszerpaprika nem lett rendesen elkeverve, és ezt az egyik falatnál észrevette, onnantól kezdve nem volt belőle többet hajlandó enni. Ha valakinek bármi ötlete van ízletes, de legfeljebb krumpliból és húsból álló normális ételre, amiben NINCS PIROS, akkor hatalmas örömet szerez nekem, ha megosztja a receptet, mielőtt chips mérgezést kapok egyik hétvégén. A fentiek ismeretében nálam a brassói, többek között ezért is lett nagy favorit az utóbbi időben. Amennyire tőlem tellett, pedig az alapreceptet is felturbóztam.
A recept leírása előtt még annyit, hogy sokan a krumplit megfőzik és utána kapatják pirosra forró zsiradékon. Bevallom nekem eddig még sosem sikerült a krumplit megfelelő állapotúra főznöm, így én rendszerint a krumplipürévé szétkent masszát pirítottam meg a serpenyőben. Ennek elkerülés érdekében, a hozzám hasonló amatőröknek ajánlom, hogy a nyers (letörölgetett--> így nem fröcsög az olaj) krumplikockák külsejét pár perc alatt süssék szép pirospozsgásra, majd a megpirult külsejű krumplit a sütőben süssék készre.

Ami a kamrában mindig van:
70 dkg sertéscomb
2 fej vöröshagyma
6 gerezd fokhagyma
15 dkg húsos, füstölt szalonna
1,5 kg krumpli
1 ek disznózsír
1 ek olaj
1/4 húsleveskocka
majoranna, só, bors
1 csokor petrezselyem

Amit a fentiekkel az unokatesóm háta mögött csinálok:

A megpucolt hagymát apró kockára aprítom, a héjától megszabadított fokhagymát pedig összezúzom. A húst megmosom, és felkockázom. A 2*2 cm-es húsfalatokat majoránnával, borssal, zúzott fokhagymával és 1 ek olajjal egy lefedhető edényben alaposan elkeverem, és a hűtőbe teszem érlelődni. A só nem véletlenül maradt ki, mert a későbbiekben a húsleveskocka pótolja majd. A krumplit megpucolom, és kockára vágom. Így, hogy áldoztunk a kubista művészeti irányzatnak, tényleg közeledünk a befejezéshez. A sütőt 200 fokra bemelegítem. A szalonnát felaprítom, és két teflonserpenyő (legyen egy lefedhető) közt egyenlően elosztom, úgy, hogy az egyik serpenyő "Primus inter pares" lesz. Azaz a serpenyőbe (30 cm átmérőjű),amibe a krumpli sül majd, a szalonna nagyobb fele kerüljön. Tudom, hogy számszakilag nem túl korrekt a fenti megfogalmazás, de tapasztalatom alapján életszerű. Innentől kezdve parallel módon zajlanak az események. Mikor a szalonna üvegesre izzadt a magas fokozatra állított sütőlapon, hozzátesszük a púpos kanál zsírt és a krumplit két adagban pirosra sütjük. Elég csak a külsejét megpirítani, amihez kb. 4-4 perc elegendő oldalanként. Én háromszor forgattam át a krumplit egy lapáttal elég nagyvonalúan, hogy a serpenyőben sistergő krumplik nagy részének a piros fele kandikált felém az első forgatás után. A kisült krumplit átszedtem egy tepsibe, alaposan megsóztam, és betoltam a sütőbe 30 percre. Közben a fedeles serpenyőben közepes lángnál, üvegesre pirítjuk a szalonnából kisült zsíron a hagymát, majd hozzátesszük a húst. A húsleveskockát feloldom 2 dl forró vízben. Mikor a húsi megpirult, felöntöm a víz harmadával, és magas tűzön hagyom, hogy a hús alól elrotyogjon a víz. Ezt még egyszer megismétlem, majd az utolsó harmad húslé ráöntése után az edényt lefedem, és a húst lassú tűzön 30 perc alatt megpárolom. A felöntögetős rész, nem felesleges flancolás, hanem Bereznay Tamás szakácskönyvéből ellesett trükk, amitől a hús mesésen omlós lesz. Ha sikerült párhuzamosan dolgoznunk, akkor a sütőben sülő krumpli, és a párolódó hús egyszerre lesz kész, és már csak annyi a dolgunk, hogy a krumplit a húshoz lapátoljuk, és a kettőt alaposan összeforgassuk. Tálalás előtt a felaprított petrezselyemmel alaposan megszórjuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...